Bekkenbodem Training Review

Je bekkenbodem spier heeft het zwaar te verduren tijdens de bevalling

Dit wordt echt een vrouwen post pur sang! Het gaat namelijk over de bekkenbodem spier. “De wat?” hoor ik vele denken.

Wel, de bekkenbodemspier.

Ik zal het kort houden want als je dit leest veronderstel ik dat je dit vreselijk ding weet zitten. Indien niet kun je het uiteraard even googelen. De bekkenbodem zit aan de onderzijde van het bekken en vormt samen met een deel beenderen de onderkant van de buikholte. Door de bekkenbodem lopen blaas, urinebuis, schede en uiteinde van de dikke darm. Deze worden op hun plaats gehouden door de spieren van de bekkenbodem en ophangbanden die vastzitten aan de botten van het bekken. Bij bewegingen zoals hoesten, lachen, niezen, .. neemt de druk in de buik toe. Heel kort door de bocht gezegd zorgt de bekkenbodem ervoor dat u geen ongewenste ontlasting en/of urine verliest.

Zoals eerder gezegd ziet die spier zwaar af tijdens de bevalling en online vind ik dat ongeveer 25% van de vrouwen last heeft van (tijdelijk) urine verlies na de bevalling. Je kunt daarvoor kinesitherapie volgen in het ziekenhuis of privé. Op dag 2 na de bevalling komt er een kinesitherapeut aan je bed om je een aantal oefeningen uit te leggen en vaak kun je ook inschrijven voor verdere begeleiding.

Tot zover het gekende gedeelte, maar wat als dit niet helpt?

Zo was het dus hier, helaas! Hoe hard ik ook men best deed bij de kinesist. Ik had echt niet het gevoel dat ik enige vooruitgang maakte. Toen mijn kinesist tegen me zei dat ik eens moest proberen om tijdens het plassen even te stoppen met plassen en ik merkte dat ik dat helemaal niet meer kon vond ik dat het mooi genoeg was en zocht ik een andere oplossing. En die vond ik!
Er bestaan kinesitherapeuten die gespecialiseerd zijn in het trainen van de bekkenbodemspier. Deze doen dat niet via de standaard oefeningen maar wel via een speciaal systeem die effectief meet of je de spier voldoende opspant.

BekkenbHet toestel waaraan ik werd aangesloten geeft informatie over de werking van de spier. Op het scherm verschijnt een balk die de spanning van de spier weergeeft. Hoe harder ik aanspan hoe hoger de balk gaat, en omgekeerd. Hiervoor wordt een sonde vaginaal ingebracht om de activiteit waar te nemen.

Samenvattend kan ik zeggen dat het niet de meest prettige ervaring was. De drempel is hoog om er mee te beginnen en het is vrij vervelend om effectief 2x / week naar daar te gaan en telkens een 40 tal minuten te oefenen. Maar het moet gezegd zijn dat het wel zéér efficient is.

Zijn er nog mama’s die hier een positieve ervaring aan hebben? Of heeft het bij sommige ook niet geholpen? Ik ben zéér benieuwd of er effectief zoveel mama’s zijn met dit probleem. 

 

Related posts:

1 Comment on Bekkenbodem Training Review

  1. Alexa
    december 10, 2015 at 20:40 (2 jaar ago)

    Ik had hier na de bevalling ook wel last van in de zin dat ik regelmatig naar het toilet moest gaan omdat het gevoel dat je hebt als je naar dewc moet, om te plassen, gewoon helemaal weg was. Na een paar weken was dit wel over gelukkig. Veel succes hoor, klinkt niet aangenaam!

    Beantwoorden

Leave a Reply