december 2015 archive

Brussel – Cheers to the weekend

Dit weekend gingen we voor het eerst met ons tweetjes een weekendje weg. Nuance, we gingen met een bevriend koppel een weekendje weg. Na enige twijfel werd het Brussel.

Ik moet toegeven dat we er ons allemaal een beetje onwennig bij voelden. Naar Brussel, was dat wel zo’n goed idee? Terreurdreigingen in je achterhoofd en dergelijke. Het bleek de juiste beslissing. Wat een topstad is dat niet?!

Wij logeerden 2 nachten in een NH hotel vlakbij de louisalaan. Op vrijdag avond gingen we op den bots ergens iets eten in de buurt van Place St Catherine, wat super positief bleek uit te draaien. De barman raadde ons een bar aan wat verder op waar we tot een kot in de nacht stonden de dansen. Op zaterdag wandelde we slaapdronken de stad in waar we ontnuchterde op de kerstmarkt. ’s Avonds werden we verwacht in Restaurant Colonel waar we gereserveerd hadden voor het degusteren van een geniaal stukje vlees.

Zondag bezochten we nog de bekende markt aan het zuid station en keerden moe maar voldaan terug naar huis. Net voor we daar gingen landen maakten we nog een laatste tussenstop in De Pizzahut. Wat meteen ook mijn mega tip is voor alle mama’s, papa’s, oma’s & opa’s. Wij aten er een menu’tje aan 13 Euro per persoon inclusief 1 pizza naar keuze, salad bar of soep en dessert naar keuze. Lekker, goedkoop, snel EN kindvriendelijk.

De enige vraag die ons nog rest, waar gaat onze volgende trip naar toe. Suggesties = Welkom!

Broccoli met groenteballetjes & rijst

Broccoli met groenteballetjes & rijst

Hierbij het nieuwe recept voor deze week, we kozen deze keer voor broccoli. Zoals ik zondag al schreef is het mijn eerste werkweek en ons klein spook gaat helaas nog niet naar de crèche. Alles is dus behoorlijk nieuw en intensief en we kozen deze week voor comfort food. Ik kocht kant & klare groenteballetjes van Garden Gourmet in de lokale supermarkt en kookte er wat rijst bij. Quick & Good!

(meer…)

Bekkenbodem Training Review

Je bekkenbodem spier heeft het zwaar te verduren tijdens de bevalling

Dit wordt echt een vrouwen post pur sang! Het gaat namelijk over de bekkenbodem spier. “De wat?” hoor ik vele denken.

Wel, de bekkenbodemspier.

Ik zal het kort houden want als je dit leest veronderstel ik dat je dit vreselijk ding weet zitten. Indien niet kun je het uiteraard even googelen. De bekkenbodem zit aan de onderzijde van het bekken en vormt samen met een deel beenderen de onderkant van de buikholte. Door de bekkenbodem lopen blaas, urinebuis, schede en uiteinde van de dikke darm. Deze worden op hun plaats gehouden door de spieren van de bekkenbodem en ophangbanden die vastzitten aan de botten van het bekken. Bij bewegingen zoals hoesten, lachen, niezen, .. neemt de druk in de buik toe. Heel kort door de bocht gezegd zorgt de bekkenbodem ervoor dat u geen ongewenste ontlasting en/of urine verliest.

Zoals eerder gezegd ziet die spier zwaar af tijdens de bevalling en online vind ik dat ongeveer 25% van de vrouwen last heeft van (tijdelijk) urine verlies na de bevalling. Je kunt daarvoor kinesitherapie volgen in het ziekenhuis of privé. Op dag 2 na de bevalling komt er een kinesitherapeut aan je bed om je een aantal oefeningen uit te leggen en vaak kun je ook inschrijven voor verdere begeleiding.

Tot zover het gekende gedeelte, maar wat als dit niet helpt?

Zo was het dus hier, helaas! Hoe hard ik ook men best deed bij de kinesist. Ik had echt niet het gevoel dat ik enige vooruitgang maakte. Toen mijn kinesist tegen me zei dat ik eens moest proberen om tijdens het plassen even te stoppen met plassen en ik merkte dat ik dat helemaal niet meer kon vond ik dat het mooi genoeg was en zocht ik een andere oplossing. En die vond ik!
Er bestaan kinesitherapeuten die gespecialiseerd zijn in het trainen van de bekkenbodemspier. Deze doen dat niet via de standaard oefeningen maar wel via een speciaal systeem die effectief meet of je de spier voldoende opspant.

BekkenbHet toestel waaraan ik werd aangesloten geeft informatie over de werking van de spier. Op het scherm verschijnt een balk die de spanning van de spier weergeeft. Hoe harder ik aanspan hoe hoger de balk gaat, en omgekeerd. Hiervoor wordt een sonde vaginaal ingebracht om de activiteit waar te nemen.

Samenvattend kan ik zeggen dat het niet de meest prettige ervaring was. De drempel is hoog om er mee te beginnen en het is vrij vervelend om effectief 2x / week naar daar te gaan en telkens een 40 tal minuten te oefenen. Maar het moet gezegd zijn dat het wel zéér efficient is.

Zijn er nog mama’s die hier een positieve ervaring aan hebben? Of heeft het bij sommige ook niet geholpen? Ik ben zéér benieuwd of er effectief zoveel mama’s zijn met dit probleem. 

 

Bloggen 2.2

SORRY, SORRY, SORRY!

Eerst en vooral moet ik me excuseren, ik heb mijn blogbaby compleet uit het oog verloren. Al is dat misschien niet echt de juiste verwoording. Het is niet dat ik niet wou bloggen of er niet aan dacht maar het was gewoon even pure chaos. Ik vertel jullie uitgebreid wat er gebeurd is en kondig meteen ook even de vernieuwingen aan die er aan komen. (meer…)